Hoppa till innehåll

Foto
- - - - -

Coolpix med intervalltimer

• Vänligen logga in för att kunna svara
6 svar till detta ämne

#1 NikonNyfiken

NikonNyfiken
  • Medlem
  • 1 225 inlägg
  • OrtLinköping
  • KameraSvart Nikon med en liten TV därbak. Lystrar till namnet King of Darkness
  • OptikFlera stycken 14-500mm långa

Postad 16 januari 2011 - 00:15

Finns det någon riktigt liten Coolpix som har intervalltimer?
D v s att kunna ta en bild typ var 5:e sekund under en halvtimme eller så.
  • 0

Min vanliga kamera är numera extremt mycket bättre än jag, min roligaste hänger i ett 300 m långt snöre...
UrbanKiting_logo.JPG

#2 Howzer

Howzer
  • Admin
  • 4 565 inlägg
  • OrtN 59°32 E 18°32 ungefär :)
  • KameraFilm, DX och FX
  • Optik8mm till 200 mm, ibland ×1.7 eller ×2.0
  • TillbehörEtt och annat...

Postad 17 januari 2011 - 09:14

Jag är osäker på de nya men de har i alla fall haft det tidigare. Med en P5100 tog jag en del intervallfotograferingar som kameran t o m satte ihop till en färdig film. Tror att även P5000 hade funktionen men det är jag inte lika säker på. Om det finns borde det vara P-serien du ska kika på.
  • 0
Postad bild

#3 NikonNyfiken

NikonNyfiken
  • Medlem
  • 1 225 inlägg
  • OrtLinköping
  • KameraSvart Nikon med en liten TV därbak. Lystrar till namnet King of Darkness

Postad 17 januari 2011 - 12:13

Jag är osäker på de nya men de har i alla fall haft det tidigare. Med en P5100 tog jag en del intervallfotograferingar som kameran t o m satte ihop till en färdig film. Tror att även P5000 hade funktionen men det är jag inte lika säker på. Om det finns borde det vara P-serien du ska kika på.

Det låter utmärkt. Eftersom tankan är att den skall ut och flyga så är skapligt begagnatpris och låg vikt prioriterade och då ligger P5000 bäst till (jo den sägs ha intervalltimer den oxå enligt DPreview)

Dessvärre verkar kortaste tidsintervallet för intervalltimer vara 30s. Lite i längsta laget för mig så jag får nog leta vidare.

Redigerat av NikonNyfiken, 17 januari 2011 - 15:18.

• 0

Min vanliga kamera är numera extremt mycket bättre än jag, min roligaste hänger i ett 300 m långt snöre...
UrbanKiting_logo.JPG

#4 NikonNyfiken

NikonNyfiken
  • Medlem
  • 1 225 inlägg
  • OrtLinköping

Postad 13 februari 2013 - 09:44

Det låter utmärkt. Eftersom tanken är att den skall ut och flyga så är skapligt begagnatpris och låg vikt prioriterade och då ligger P5000 bäst till (jo den sägs ha intervalltimer den oxå enligt DPreview)

Dessvärre verkar kortaste tidsintervallet för intervalltimer vara 30s. Lite i längsta laget för mig så jag får nog leta vidare.

Återupplivar en gammal tråd med att repetera samma fråga.

Jag flygfotar numera en del KAP (drake+GoPro Hero2) men är fortfarande sugen att hänga på en Coolpix på riggen i stället.
Dels skulle det ge en mer raktecknande bild men dessutom skulle det gå att visa bilderna här...

Som bonus skulle jag kunna få högre upplösning (det behövs verkligen om motivet är 4 kvadratkilometer av byggnader och landskap).

Jag har letat som en galning genom att lusläsa manualer på Nikon.se men jag hittar inget som fungerar för mina behov.

Kravspecen ser då ut som följer (se det som en tankenöt...):
1. Vikt max 300g-ish. (Går att tänja lite men då sjunker antalet dagar vinden räcker)
2. Högre upplösning än Hero3 BE, d v s >12mpix, helst större än 16Mpix
3. Tillräckliga inställningsmöjligheter och acceptabel ISO för att kunna tvingas nedåt 1/2000s i dagsljus sommartid på största bländaröppning
4a. Intervalltimer ner till en bild per sekund ...eller...
4b. Uttag för extern trådansluten fjärr med timer
5. Minst 500 bilder under 1000 sekunder på en laddning, helst det dubbla.
6. Vidvinklig, definitivt inte mer än 28mm FX-ekv, helst nedåt 24mm

Om den finns ny nu eller ej spelar ingen roll.

Finns det överhuvudtaget en sådan Coolpix i sinnevärlden?
  • 0

UrbanKiting_logo.JPG

#5 viggen

viggen
  • Medlem
  • 1 904 inlägg
  • OrtTöreboda (Skaraborg)
  • Kameranågra Nikon
  • Optik10-400 =)
  • TillbehörSB-900 och andra roliga saker =)

Postad 13 februari 2013 - 10:14

Coolpix P7700 har intervalltimer, möjlighet till GPS (och borde då ha möjlighet även till MC-DC2 då det är samma kontakt)

vikt strax under 400 G

Zoomomfång ekvivalent till 28-200mm

Så det är väl i så fall den som är alternativet
  • 0
The light at the end of a tunnel might be some Speedlights working && D300 & D2X - works for me =)

hwphoto.eu

#6 NikonNyfiken

NikonNyfiken
  • Medlem
  • 1 225 inlägg
  • OrtLinköping

Postad 13 februari 2013 - 23:52

Coolpix P7700 har intervalltimer, möjlighet till GPS (och borde då ha möjlighet även till MC-DC2 då det är samma kontakt)

vikt strax under 400 G

Zoomomfång ekvivalent till 28-200mm

Så det är väl i så fall den som är alternativet

Tack för svar, det verkar vara det som erbjuds.
Jag fick ett liknande svar från Nikons support idag:
Hej!

Tack för ditt mail.
Den jag finner är en mycket enkel kompaktkamera och det är S31. dock har den en begränsning till 30sek. 1 minut och varje 5 minut.
Det finns även någon i P-serien som har denna funktion.

Det var alltså P7700 som åsyftades kan man anta och vid närmare koll så har den också kortaste tid 30s för intervalltagning.
Sista utvägen blir då en kabelfjärr med timer som också måste följa med upp, helst en lätt som går att slakta ner till väsentliga delar... :P
  • 0

UrbanKiting_logo.JPG

#7 NikonNyfiken

NikonNyfiken
  • Medlem
  • 1 225 inlägg
  • OrtLinköping

Postad 14 maj 2013 - 13:16

Tack för svar, det verkar vara det som erbjuds.
Jag fick ett liknande svar från Nikons support idag:
Hej!

Tack för ditt mail.
Den jag finner är en mycket enkel kompaktkamera och det är S31. dock har den en begränsning till 30sek. 1 minut och varje 5 minut.
Det finns även någon i P-serien som har denna funktion.

Det var alltså P7700 som åsyftades kan man anta och vid närmare koll så har den också kortaste tid 30s för intervalltagning.
Sista utvägen blir då en kabelfjärr med timer som också måste följa med upp, helst en lätt som går att slakta ner till väsentliga delar... tongue.gif

Nytt uppslag: jag har hittat gadgets som intervallstyr kameror via IR-ögat för fjärrkontrollen.

Ny fråga blir då: Vilka Coolpix (av lite bättre modell) har

1) IR-öga för typ ML-3? AND 2) Kontinuerligt aktiverat fjärrmottagning (och inte 15minuter som småtting DSLR:erna)?

• 0

UrbanKiting_logo.JPG

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar