Hoppa till innehåll

Foto
- - - - -

Konvertering av RAW filer till JPEG

• Vänligen logga in för att kunna svara
15 svar till detta ämne

#1 LasseB

LasseB
  • Medlem
  • 167 inlägg
  • OrtNorrtälje
  • KameraNikon D90,D800
  • OptikNikkor AF 70-200/2,8 Teleconverter TC-2,0 Nikkor AF-S 24-70/f2,8AF Nikkor 35mm AF-S MicroNikkor 105mm AF-S 14-24/2,8 AF-S Nikkor 18-300 Nikkor 70-200/2,8
  • TillbehörSB-901

Postad 10 mars 2011 - 22:58

Jag fotograferar mest i RAW men behöver också konvertera en hel del filer till JPEG för att kunna ladda in bilderna i en digital fotoram. Vilken program är enklast att göra det i nu använder jag Elements 9.0 och tycker att det tar för lång tid eftersom jag då först måste spara filerna som PSD för att kunna konvertera till JPEG. Någon som har erfarenhet av Nikons gratisprogram ViewNX ?
  • 0

#2 Anders Wimmer

Anders Wimmer
  • VIP-medlem
  • 2 279 inlägg
  • OrtStrömstad
  • KameraD700
  • OptikNikon 50/1,8 D, Nikon 24-70/2,8, Nikon 70-200/2,8
  • TillbehörManfrotto 055XPROB + 498RC2, SB-900

Postad 10 mars 2011 - 23:11

Jag fotograferar mest i RAW men behöver också konvertera en hel del filer till JPEG för att kunna ladda in bilderna i en digital fotoram. Vilken program är enklast att göra det i nu använder jag Elements 9.0 och tycker att det tar för lång tid eftersom jag då först måste spara filerna som PSD för att kunna konvertera till JPEG. Någon som har erfarenhet av Nikons gratisprogram ViewNX ?

Det var detta jag blev så trött på med PSE7; segt arbetsflöde. Jag känner dock inte igen att man måste spara i PSD först? Ladda in de bilder du vill redigera i ACR, välj "öppna bilder" så att de hoppar in i Elements, för att där sparas som jpg.
Jag skaffade Lightroom3 och är frälst kan jag säga. Adobes programmerare har nog haft detta som den viktigaste uppgiften; se till att arbetsflödet blir så bra som möjligt.
Exempel:
Jag laddar in 30 RAW-bilder med liknande exponering, justerar en av dem (med synkade inställningar på de övriga 29), exporterar ut dem som färdiga jpg på ett par minuter. Helt oslagbart!!
Skaffa LR3 och skåda ljuset! Mina två cent ^_^
/Anders
  • 0
D700 rockar fett!

#3 Focus

Focus
  • Medlem
  • 1 128 inlägg

Postad 10 mars 2011 - 23:28

Det var detta jag blev så trött på med PSE7; segt arbetsflöde. Jag känner dock inte igen att man måste spara i PSD först? Ladda in de bilder du vill redigera i ACR, välj "öppna bilder" så att de hoppar in i Elements, för att där sparas som jpg.
Jag skaffade Lightroom3 och är frälst kan jag säga. Adobes programmerare har nog haft detta som den viktigaste uppgiften; se till att arbetsflödet blir så bra som möjligt.
Exempel:
Jag laddar in 30 RAW-bilder med liknande exponering, justerar en av dem (med synkade inställningar på de övriga 29), exporterar ut dem som färdiga jpg på ett par minuter. Helt oslagbart!!
Skaffa LR3 och skåda ljuset! Mina två cent ^_^
/Anders

Kan bara hålla med föregående talare till 100%.
Jag är också frälst!
  • -1

#4 Der Steppenwolf

Der Steppenwolf
  • Medlem
  • 919 inlägg
  • OrtSthlm
  • KameraD7000
  • Optik17-50/2.8 Tamron, 35mm F/1.8 AF-S, 50mm F/1.8D AF
  • TillbehörPutsduk samt tålamod.

Postad 10 mars 2011 - 23:41

ViewNX har inte lika bra arbetsflöde som Lightroom men som RAW konverter är den riktigt bra så kör med den först innan du lägger ner pengar på annat.
  • 0

#5 3mil

3mil
  • Medlem
  • 11 inlägg

Postad 11 mars 2011 - 03:56

Jag aldrig jobbat med LR3. Själv har jag PS CS5. Sedan 2004 jag hanterat mina RAW filer i PS och tycker att PS hanterar RAW mycket smidigt. Är jag ute och cyklar?
Tycker att Nikons eget program är kass. Har haft det i ett år för några år sedan.
  • 0

#6 AndersT

AndersT
  • Medlem
  • 7 297 inlägg
  • KameraD70 -> D7000 -> D600
  • Optik5 st utan zoom, 2 stycken med zoom
  • TillbehörMedlemskap på NF & usb-sladd

Postad 11 mars 2011 - 05:46

ViewNX har inte lika bra arbetsflöde som Lightroom men som RAW konverter är den riktigt bra så kör med den först innan du lägger ner pengar på annat.

Nu är det så finurligt att det går att ladda ner Lightroom 3 som testversion och köra, utan att lägga ut pengar ;) Jag tycker nog inte man kan ersätta Lightroom 3 med enbart ViewNx, då bör man nog ha CaptureNX också (där finns också en testeversion!).

Jag aldrig jobbat med LR3. Själv har jag PS CS5. Sedan 2004 jag hanterat mina RAW filer i PS och tycker att PS hanterar RAW mycket smidigt. Är jag ute och cyklar?
Tycker att Nikons eget program är kass. Har haft det i ett år för några år sedan.

Testa LR 3, det är ännu smidigare ;)
  • 0
-

En variant av webbpublicering: Dropbox-guide
Länklista till informativa trådar

#7 Anders Wimmer

Anders Wimmer
  • VIP-medlem
  • 2 279 inlägg
  • OrtStrömstad
  • KameraD700
  • OptikNikon 50/1,8 D, Nikon 24-70/2,8, Nikon 70-200/2,8
  • TillbehörManfrotto 055XPROB + 498RC2, SB-900

Postad 11 mars 2011 - 07:04

Själva RAW-hanteringen (ACR) i PS/PSE är ju kanon! Det är ju grunden i LR3 också. Det jag aldrig gillade med PSE7 var den fortsatta hanteringen av filerna efter ACR.
/Anders
  • 0
D700 rockar fett!

#8 bigbongo

bigbongo
  • Medlem
  • 4 235 inlägg
  • OrtMölndal
  • KameraCoolpix 3100
  • TillbehörPutsduk.

Postad 11 mars 2011 - 08:24

Om du lyckats ställa in kameran (olika bildkontroller) så att du har ett antal som producerar resultat som du är nöjd med så fixar ViewNX2 jpg-konverteringen galant. Behöver du lägga jobb efter fotograferingen tycker jag att CaptureNX2 krävs. Ibland räcker ViewNX2-spakarna för mig men ännu inte i de flesta fall.

Ta ner testversionerna av olika lösningarna och se vad du gillar. De flesta gör nog ett riktgit bra jobb.

Jag som använder VNX2/CNX2 ser en nackdel med den lösningen. Om jag skaffar en (förhoppningsvis) bra kompakt typ x100 kommer jag inte kunna hantera de raw-filerna i mitt VNX2/CNX2-flöde men i LR3 borde det inte vara ngt problem antar jag. Dessutom upplever jag CNX-utvecklingen som tämligen "död".
  • 0

#9 Lazarus

Lazarus
  • Medlem
  • 96 inlägg
  • OrtKällby
  • KameraD90

Postad 11 mars 2011 - 08:32

Jag kör Elements 8 och har inga problem med själva flödet i sig, bara det att själva konverteringen tar tid.

Jag har en import-katalog i Organizern där jag laddar in samtliga RAW-filer. När det är gjort kör jag CTRL+A
för att markera samtliga, och sedan CTRL+I för att starta upp ACR. Där fixar jag till RAW-filerna, och när
detta är gjort trycker jag "Klar" för att gå tillbaka till katalogen i Organizern. Där markerar jag alla
bilder igen och trycker CTRL+E (Exportera som nya filer), ställer in rätt värden, och vips så har konverteringen
startat. Jag har inga som helst problem med detta flöde.
  • 0
Systemkameran - plånbokens värste fiende./Gherry Svantesson

#10 antint

antint
  • Medlem
  • 229 inlägg
  • OrtVästerås
  • KameraD600, D7000, D3200, V1 & FM
  • OptikNikon & Tamron 10-300
  • TillbehörSB-700

Postad 11 mars 2011 - 13:27

Kör du på Mac så kan jag varmt rekommendera Aperture från Apple som kostar 599 kr på Mac App Store.
  • 0

#11 LasseB

LasseB
  • Medlem
  • 167 inlägg
  • OrtNorrtälje
  • KameraNikon D90,D800
  • OptikNikkor AF 70-200/2,8 Teleconverter TC-2,0 Nikkor AF-S 24-70/f2,8AF Nikkor 35mm AF-S MicroNikkor 105mm AF-S 14-24/2,8 AF-S Nikkor 18-300 Nikkor 70-200/2,8
  • TillbehörSB-901

Postad 11 mars 2011 - 13:37

Tack för alla svar. Eftersom PSE 9 är precis nyinköpt skall jag i allafall prova ViewNX innan jag funderar att köpa LR
  • 0

#12 eketjall

eketjall
  • Medlem
  • 5 394 inlägg
  • OrtEskilstuna
  • KameraD80
  • OptikT17-50/2.8VC N50/1.8 N35-70/3.3-4.5
  • TillbehörSB800 2xYN460II

Postad 11 mars 2011 - 13:42

ViewNX är smidigt i det avseendet att man får med alla kamerainställningar utan att "skruva" på varje enskild bild. Bara att markera bilderna och konvertera.
Använder man inte bildkontroller osv i kameran så kvittar det väl, men om man redan i kameran gör inställningar för mättnad, skärpa, konstrast osv som skiljer sig åt i bildserien, ja då är det bara CaptureNX som kan konkurrera med ViewNX

Jag körde ACR innan jag började använda Nikon sviten. Jag blev aldrig nöjd med RAW konverteringen. Det såg inte ut som när jag chimpade på kameran. Men med Nikons programvara behöver jag inte göra någonting alls, RAW bilderna ser ut som JPEG-previewn på kameran.
(Det går naturligtvis att få samma resultat med ACR osv, men då ska man först skapa sig presets för kamerans olika inställningar.)
  • 0
Postad bild

#13 LasseB

LasseB
  • Medlem
  • 167 inlägg
  • OrtNorrtälje
  • KameraNikon D90,D800
  • TillbehörSB-901

Postad 11 mars 2011 - 13:59

Lazarus,nu har jag provat ditt sätt att konvertera RAW till JPEG och det fungerar ju bra så jag kör så ett tag framöver.
  • 0

#14 Lazarus

Lazarus
  • Medlem
  • 96 inlägg
  • OrtKällby
  • KameraD90

Postad 11 mars 2011 - 17:09

Happy to help. :)
  • 0
Systemkameran - plånbokens värste fiende./Gherry Svantesson

#15 3mil

3mil
  • Medlem
  • 11 inlägg

Postad 12 mars 2011 - 22:20

Nu är det så finurligt att det går att ladda ner Lightroom 3 som testversion och köra, utan att lägga ut pengar ;) Jag tycker nog inte man kan ersätta Lightroom 3 med enbart ViewNx, då bör man nog ha CaptureNX också (där finns också en testeversion!).

Testa LR 3, det är ännu smidigare ;)

Tack för tipset, Jag skall göra!
  • 0

#16 edde1

edde1
  • Medlem
  • 355 inlägg
  • KameraNikon D
  • OptikNikkor

Postad 12 mars 2011 - 22:52

LR3 känns som framtiden om man ska hantera många bilder, typ jobba med 200 bilder sammtidigt och kopiera inställningar och konvertera. Fungerar utmärkt och går snabbt.
  • 0

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar