Hoppa till innehåll

Foto
* * * * * 2 Betyg

Terje H anklagas för fusk/ Har nu erkänt

• Vänligen logga in för att kunna svara
325 svar till detta ämne

#121 Krantz

Krantz
  • Medlem
  • 343 inlägg
  • OrtTorsås
  • KameraD700 +Mb-D10
  • OptikNikon 50/1,8
  • TillbehörSb-900

Postad 04 september 2011 - 09:04

Ja, vist är det så, har man inte koll på vilka bilder och vilka motiv man bilder på :o

Exakt! :)
  • 0

#122 MAB

MAB
  • Medlem
  • 594 inlägg
  • OrtMalmö
  • KameraNikon
  • OptikNikon+1stSigma
  • TillbehörNikon+Annat

Postad 04 september 2011 - 09:58

Ja, vist är det så, har man inte koll på vilka bilder och vilka motiv man tar bilder på :o

Exakt! :)

Det är kanske så man ska göra , ut och fota i blindo och hoppas på att man får med det man vill ha med...... :lol:
  • 0

#123 Stefan

Stefan
  • Medlem
  • 3 743 inlägg
  • OrtSödermalm
  • KameraD800, D3X, D3s, D300, D2X
  • Optik12-400mm

Postad 04 september 2011 - 10:01

Okey, det är alltid lätt att analysera saker med facit i hand och jag är inte ute efter att briljera i något vad-vad-det-jag-sa. Men jag känner att jag ändå vill analysera mina egna intryck.

Först och främst håller jag inte rätt på alla naturfotografer så Terje H hade helt gått mig förbi när jag först läste denna tråd och då såg hans bilder för första gången. Som påpekats innan avslöjandet så ställde jag mig mycket frågande till hur man lyckas exponera olika delar av en bild så pass olika med enbart naturligt ljus, exempelvis lodjurets tassar på ett näst intill helt mörkt underlag utan fotografiska detaljer. En annan bild på ett inklippt lodjur i en mörk miljö så följer dagsljuset som lyser på originalbilden med som en glödande outline. Inte i min vildaste fantasi trodde jag att en etablerad och erkänd naturfotograf skulle sno andra fotografers bilder och kopiera in dessa så mina misstankar gick istället till att han skapat större delen av ljussättningen i datorn, mörkat ner omgivningen, skapat de murriga men dämpade färgerna och ljusat på motiven och "bara" varit mindre begåvad på Photoshop och gjort taskiga övergångar i sina justeringsmasker.

Att folk justerar bilderna i olika delar är inget nytt under solen men skapar naturligtvis debatt när det handlar om dokumentära eller redaktionella bilder, exempelvis den här bilden som blev "Årets Bild" 2008.

Till skillnad från exempelbilden i min länk så tyckte jag dock att Terjes bilder är riktigt usla som Photoshop-arbeten. Inte lika mycket själva inklippningen av motiv som just det faktum att exponeringen inte stämmer mot resten av bilden. Jag menar, om detta är något som andra fotografer direkt reagerar på när man ser bilderna - då ÄR det inte bra gjort... Så även om jag inte ville ställa mig bakom anklagelserna om fusk inledningsvis var jag skeptisk och tyckte han kraftigt måste ha överarbetat sina bilder i Photoshop - vilket bara det hade varit illa nog.

Sen är det en intressant tankeställning om hur det kunde gå så långt utan att den egna branschen reagerade. Hela historien känns lite som sagan "Kejsarens nya kläder" där alla ser det uppenbara (och då menar jag främst den fotografiskt omöjliga ljussättning) men ingen vill säga något för att "alla andra" öser på med lovord och detta skulle vara en erkänt duktig fotograf. Jag menar, att kunder som Naturvårdsverket inte reagerar finner jag mindre konstigt om det saknas fotokunskaper att kunna analysera men alla andra naturfotografer - har inte de undrat som vi andra?

Apropå frugan, lite naiv måste man nog vara om man själv köper att man bara pangar på bilder utan direkt motiv i skogen och sedan i efterskott hittar ett av våra skyggaste djur som snällt sitter och poserar bakom en kulle.... Hon får allt jobba lite bättre på sitt ställningstagande om det är meningen att man ska ta henne på allvar...

Avslutningsvis en humorknorr från en av alla kommentarer i olika forum: Sanningsvittnen från debatten :lol: :lol: :lol:
  • 0

#124 jag

jag
  • VIP-medlem
  • 1 409 inlägg
  • KameraD3, J1, V1
  • Optik50, 14-24, 24-70, 70-180 micro, 70-200 tropical grey | N1 10/2.8, 30-110
  • TillbehörSB-900/800, Gitzo 3541L, Markins TB-30, Arca-Swiss Z1 | GP-N100

Postad 04 september 2011 - 12:00

Ja fy. Sarkasmen och humorn kommer att flöda länge på Terjes och kanske fruns bekostnad.

Att göra en Terje kanske blir likvärdig att göra en Marjasin.

Man skulle kunna säga att de flesta fångar bilderna medan vissa skapar dem. :)
  • 0

#125 TonyFX

TonyFX
  • VIP-medlem
  • 3 232 inlägg
  • KameraMobiltelefon med vga!
  • OptikEn gammal vindruta!
  • TillbehörEn påse blandat från rusta, biltema och Clas Ohlson

Postad 04 september 2011 - 12:46

Träffa terje i går på centralen på vägen hem till uppsala, han visade lite nya alster han fotat....

simmande katt

Lååång häst

Konstig hund/ekorre

Fantastiska bilder han tagit :)
  • 0

#126 Henkeman

Henkeman
  • Medlem
  • 1 104 inlägg
  • OrtLudvika
  • KameraNikon D90, D7000
  • Optik18-105/f3.5-5.6, 35/f1.8, 50/f1.8, 85/f3.5 macro, 70-200/f2.8, 11-16/f2.8
  • TillbehörLite nödvändigheter och lite onödigheter

Postad 04 september 2011 - 13:16

Tycker inte riktigt såna skämt/hån passar in i den här diskussionen just nu...
  • 2
Rätta mig gärna om jag har fel, då har iaf nån lärt sig nåt :)

Postad bild Postad bild Postad bild Postad bild

#127 steffe53

steffe53
  • VIP-medlem
  • 1 295 inlägg
  • OrtNypan
  • KameraNikon förståss!
  • OptikTja, vad kan man tänka sig till en Nikonkamera!
  • TillbehörHuga vad grejer det blir om man börjar räkna, för att inte tala om vad allt kostar! Men en kul hobby är det och då måste det få kosta! Om det inte kostar är det ingen riktig hobby!

Postad 04 september 2011 - 13:25

Håller med Henkemannen...nu har det här jävla drevet fått alldeles för stora proportioner!

Citat fr Malins sida och Dorthe Hellesø:

Terje er allerede innlagt på sykehus, vil dere at Malin skal ende der også? Vær snill og la de være i fred, vis hensyn, vis medmenneskelighet. Nok er nok, det er grenser for hvor mye et menneske kan klare psykisk.

Fan räcker det inte med att de är avslöjade...de har nog ändå skulle jag tro...men en del folk ska ändå fortsätta att tracka så mycket de bara kan!
Fan för dessa människor!

Steffe
  • -1

#128 niklaslindberg

niklaslindberg
  • Medlem
  • 282 inlägg
  • OrtGöteborg
  • KameraD90

Postad 04 september 2011 - 13:30

Okey, det är alltid lätt att analysera saker med facit i hand och jag är inte ute efter att briljera i något vad-vad-det-jag-sa. Men jag känner att jag ändå vill analysera mina egna intryck.

Först och främst håller jag inte rätt på alla naturfotografer så Terje H hade helt gått mig förbi när jag först läste denna tråd och då såg hans bilder för första gången. Som påpekats innan avslöjandet så ställde jag mig mycket frågande till hur man lyckas exponera olika delar av en bild så pass olika med enbart naturligt ljus, exempelvis lodjurets tassar på ett näst intill helt mörkt underlag utan fotografiska detaljer. En annan bild på ett inklippt lodjur i en mörk miljö så följer dagsljuset som lyser på originalbilden med som en glödande outline. Inte i min vildaste fantasi trodde jag att en etablerad och erkänd naturfotograf skulle sno andra fotografers bilder och kopiera in dessa så mina misstankar gick istället till att han skapat större delen av ljussättningen i datorn, mörkat ner omgivningen, skapat de murriga men dämpade färgerna och ljusat på motiven och "bara" varit mindre begåvad på Photoshop och gjort taskiga övergångar i sina justeringsmasker.

Att folk justerar bilderna i olika delar är inget nytt under solen men skapar naturligtvis debatt när det handlar om dokumentära eller redaktionella bilder, exempelvis den här bilden som blev "Årets Bild" 2008.

Till skillnad från exempelbilden i min länk så tyckte jag dock att Terjes bilder är riktigt usla som Photoshop-arbeten. Inte lika mycket själva inklippningen av motiv som just det faktum att exponeringen inte stämmer mot resten av bilden. Jag menar, om detta är något som andra fotografer direkt reagerar på när man ser bilderna - då ÄR det inte bra gjort... Så även om jag inte ville ställa mig bakom anklagelserna om fusk inledningsvis var jag skeptisk och tyckte han kraftigt måste ha överarbetat sina bilder i Photoshop - vilket bara det hade varit illa nog.

Sen är det en intressant tankeställning om hur det kunde gå så långt utan att den egna branschen reagerade. Hela historien känns lite som sagan "Kejsarens nya kläder" där alla ser det uppenbara (och då menar jag främst den fotografiskt omöjliga ljussättning) men ingen vill säga något för att "alla andra" öser på med lovord och detta skulle vara en erkänt duktig fotograf. Jag menar, att kunder som Naturvårdsverket inte reagerar finner jag mindre konstigt om det saknas fotokunskaper att kunna analysera men alla andra naturfotografer - har inte de undrat som vi andra?

Apropå frugan, lite naiv måste man nog vara om man själv köper att man bara pangar på bilder utan direkt motiv i skogen och sedan i efterskott hittar ett av våra skyggaste djur som snällt sitter och poserar bakom en kulle.... Hon får allt jobba lite bättre på sitt ställningstagande om det är meningen att man ska ta henne på allvar...

Avslutningsvis en humorknorr från en av alla kommentarer i olika forum: Sanningsvittnen från debatten :lol: :lol: :lol:

Bra skrivet. Inte heller jag vill fram och vifta med "vad var det jag sa fingret" men jag hade tyckt det var intressant att höra från dom i tråden som bestämt hävdade att bilderna omöjligen kunde vara manipulerade - hade ni ens tittat på bilderna innan ni uttalade er?
  • 0

#129 arosmannen

arosmannen
  • Medlem
  • 794 inlägg
  • OrtVästerås
  • KameraD90
  • OptikTvå fasta rackare!
  • TillbehörVattenflaska, sax, pensel, toapapper

Postad 04 september 2011 - 13:35

Håller med Henkemannen...nu har det här jävla drevet fått alldeles för stora proportioner!

Citat fr Malins sida och Dorthe Hellesø:

Terje er allerede innlagt på sykehus, vil dere at Malin skal ende der også? Vær snill og la de være i fred, vis hensyn, vis medmenneskelighet. Nok er nok, det er grenser for hvor mye et menneske kan klare psykisk.

Fan räcker det inte med att de är avslöjade...de har nog ändå skulle jag tro...men en del folk ska ändå fortsätta att tracka så mycket de bara kan!
Fan för dessa människor!

Steffe

I ärlighetens namn får de nog räkna med skit en bra tid framöver, Terje har ju själv försatt sig i den här situationen, fattar inte hur han tänkte eftersom sånt här (bildmanipulation) tycks ha en förmåga att avslöjas förr eller senare. Jag har lagt saken till handlingarna då karln blivit ertappad med handen i syltburken och blivit avslöjad för sitt fusk, men varken jag eller någon annan kan bestämma över hur andra personer väljer att hantera frågan. Det sk drevet lär dö ut i sinom tid, men det är ju fortfarande färska nyheter.

Jag antar att psykehus är psyk, eftersom sjukhus väl heter hospital på norska?
  • 0
Jämför kameramodeller HÄR!
Fotoblog.

#130 niklaslindberg

niklaslindberg
  • Medlem
  • 282 inlägg
  • OrtGöteborg
  • KameraD90

Postad 04 september 2011 - 13:43

Träffa terje i går på centralen på vägen hem till uppsala, han visade lite nya alster han fotat....

simmande katt

Lååång häst

Konstig hund/ekorre

Fantastiska bilder han tagit :)

Haha, den här tycker jag var rolig. En bild från Terjes arkiv, en speciell stil och ett svårtolkat bildspråk men det är så han jobbar, vissa gillar det, vissa inte.. :lol: :lol:

http://data.fuskbugg.se/skalman02/4e5eca7e7e9a1_terje.png
  • 0

#131 David T

David T
  • Medlem
  • 1 555 inlägg
  • OrtUppland
  • KameraNikon F3, Nikon D700
  • Optik70-200VR1/2.8, AF-S 50/1.8G, 35mm 2.0AIS, 85mm 2.0AIS.Samyang MF 85/1.4 Tamron 24-70 VC Di Nikon 24mm 2.8D
  • TillbehörNikon SB900, Triopo GT-3230X8C kolfiberstativ + B-2 kulled

Postad 04 september 2011 - 13:51

En ren teknisk och lag fråga, är det iten bild stöld att ta en bild från stock och sen plantera in den och sen säga att det är en egen bild?
  • 0

#132 jocke

jocke
  • Medlem
  • 1 313 inlägg
  • OrtVästerås
  • KameraD80
  • OptikSåna där olika långa...
  • TillbehörSB-800

Postad 04 september 2011 - 13:54

En ren teknisk och lag fråga, är det iten bild stöld att ta en bild från stock och sen plantera in den och sen säga att det är en egen bild?

Han kan ju ha betalat för den, annars är det "stöld".

Till de andra pojkarna, kan vi som första forum på internet försöka hålla uppe nivån i diskussionen och ta skojet i en annan tråd?
  • 1

#133 TonyFX

TonyFX
  • VIP-medlem
  • 3 232 inlägg
  • KameraMobiltelefon med vga!
  • OptikEn gammal vindruta!
  • TillbehörEn påse blandat från rusta, biltema och Clas Ohlson

Postad 04 september 2011 - 14:12

Ett simpelt uttryck: "Ger man sig in i leken får man leken tåla." Funkade alltid i sandlådan hemma när jag var liten :)
  • 0

#134 cjvhb

cjvhb
  • VIP-medlem
  • 3 316 inlägg
  • OrtStavanger

Postad 04 september 2011 - 14:51

I ärlighetens namn får de nog räkna med skit en bra tid framöver, Terje har ju själv försatt sig i den här situationen, fattar inte hur han tänkte eftersom sånt här (bildmanipulation) tycks ha en förmåga att avslöjas förr eller senare. Jag har lagt saken till handlingarna då karln blivit ertappad med handen i syltburken och blivit avslöjad för sitt fusk, men varken jag eller någon annan kan bestämma över hur andra personer väljer att hantera frågan. Det sk drevet lär dö ut i sinom tid, men det är ju fortfarande färska nyheter.

Jag antar att psykehus är psyk, eftersom sjukhus väl heter hospital på norska?

Att gotta sig i andras idioti vet jag inte om jag ger så mycket för, hur långt ska man dra det. Men ja vissa människor har inga gränser. Terje har redan fått det han förtjänat och kommer på en bra stund inte kunna arbeta inom naturfoto. Han blev anklagad och nu är han dömd.

Sykehus = sjukhus.
  • 0
Postad bildPostad bild

#135 Henkeman

Henkeman
  • Medlem
  • 1 104 inlägg
  • OrtLudvika
  • KameraNikon D90, D7000
  • Optik18-105/f3.5-5.6, 35/f1.8, 50/f1.8, 85/f3.5 macro, 70-200/f2.8, 11-16/f2.8
  • TillbehörLite nödvändigheter och lite onödigheter

Postad 04 september 2011 - 15:58

Ett simpelt uttryck: "Ger man sig in i leken får man leken tåla." Funkade alltid i sandlådan hemma när jag var liten :)

Och Terje har påstått att han träffat på dig någonstans och att du skulle gett honom dåliga bilder så därför skulle det vara ok för dig med det påhoppet?
  • 0
Rätta mig gärna om jag har fel, då har iaf nån lärt sig nåt :)

Postad bild Postad bild Postad bild Postad bild

#136 MatthiasG

MatthiasG
  • Medlem
  • 141 inlägg
  • OrtJönköping
  • KameraD300s & D700
  • Optik50/1,4, 16-35/4, 24-70/2,8, 70-200/2,8
  • TillbehörAF-S TC-20E III 2x, Velbon Geo N630

Postad 04 september 2011 - 15:59

Till de andra pojkarna, kan vi som första forum på internet försöka hålla uppe nivån i diskussionen och ta skojet i en annan tråd?

+1
  • 0

#137 arosmannen

arosmannen
  • Medlem
  • 794 inlägg
  • OrtVästerås
  • KameraD90
  • OptikTvå fasta rackare!
  • TillbehörVattenflaska, sax, pensel, toapapper

Postad 04 september 2011 - 15:59

Att gotta sig i andras idioti vet jag inte om jag ger så mycket för, hur långt ska man dra det. Men ja vissa människor har inga gränser. Terje har redan fått det han förtjänat och kommer på en bra stund inte kunna arbeta inom naturfoto. Han blev anklagad och nu är han dömd.

Sykehus = sjukhus.

Ok, tack för klargörandet ang var han befinner sig.
  • 0
Jämför kameramodeller HÄR!
Fotoblog.

#138 Krister E

Krister E
  • VIP-medlem
  • 2 940 inlägg
  • OrtVästerås

Postad 04 september 2011 - 16:02

Det är nog läge att tona ned denna debatt, gjort är gjort.
Låt Terje H få ta en redig paus från allt detta.
  • 1
D300 och fasta gluggar samtliga f/1,8

#139 Tallrot

Tallrot
  • Medlem
  • 176 inlägg

Postad 04 september 2011 - 16:06

Bra skrivet, vill vi skämta om det här så jag tar vi det i en annan tråd senare.

Vad det gäller Malins bilder så spelar det mindr roll nu, skulle även hon gjort sig skyldig till fusk så får hon sitt straff ändå.
Familjen Hellesö har och kommer att få betala för sina synder så det räcker och blir över.
De har ju också ställt till det för en massa andra människor vilket jag tor de är väl medvetna om.

Det jag går och frågar mig är vad som drivit karln att göra som han gjorde, något alvarligt måste ju ha orsakat att han helt gått tvärs mot sin övertygelse.
Kan det vara dålig ekonomi, prestaionsångest, mytomani eller har han planerat att tvåla till de som inte reagerat för Kjejsarens kläder?
Det senare borde ha visat sig nu så det kanske vi kan räkna bort.
  • 0

#140 Stefan

Stefan
  • Medlem
  • 3 743 inlägg
  • OrtSödermalm
  • KameraD800, D3X, D3s, D300, D2X
  • Optik12-400mm

Postad 04 september 2011 - 16:15

Fan för dessa människor!

Nu vet jag inte vilka proportioner "drevet" fått i andra forum men vad är som vi förväntas visa hänsyn inför och varför?

Terje och hans fru har självmant använt sig av Internet att visa- och skryta om hur duktiga de är på att ta naturbilder och där gjort en grej av hur unika deras fejkade bilder är. De har självmant använt samma media att försvara sig och även i radiointervju hävdat sin oskuld och ljugit att det funnits originalfiler att visa upp. Innan detta har de självmant använt bilder de vet är fejkade i kommersiell användning och därmed både lurat betalande kunder, betraktare och tagit emot utmärkelser och prispengar för bilder som bara är bluff. Detta har inte bara drabbat dem själva utan misskrediterat en hel yrkeskår genom sin totala avsaknad av yrkesheder. Inte heller är detta en engångsföreteelse eller något som kommer sig av stundens begivenhet utan har pågått under en längre tid och det har varit många timmar bakom bildskärmen som Terje haft tid att fundera över det han håller på med.

Som man bäddar får man ligga och att de mår dåligt tror jag säkert, det gjorde Ludmilla Enqvist också när hon tvingades avslöja att hon dopade sig när bob-satsningen inte fick så bra som hon önskade. Men detta är vuxna människor som har gjort långvariga aktiva val. Varför ska vi som de medvetet har lurat plötsligt tycka synd om dem och sluta kritisera i samma forum de själva använt för att luras? (I ärlighetens namn så är det fortfarande öppet om frugan spelade med i detta eller är lika lurad men helt klart har hon presenterat fejkade bilder hon också.)

Det finns naturligtvis gränser för vilken nivå av kritik som står i relation till deras handling men att framföra befogad kritik i trådar som denna tycker jag inte är över denna gräns.
  • 3

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar