Jag tänkte försöka göra och underhålla en tråd som svarar på det vanligaste, det lite ovanligare, och kanske bara länkar till grymma trådar. Skriver du nåt, ser nåt, drömmer om nåt som borde vara med här men inte är det så skriv i tråden så lägger jag med. Hela detta inlägg är inspirerat av Heeke. Tråden är ganska tom just nu men förhoppningsvis kan jag, eller vi (?), fylla på den framöver.
Grunderna inom foto
Dedikerat till slutartid, iso och bländare. Fotografiskt krypande, kommer före att börja gå.
Autofokus
Varför bommar jag skärpan? - av AndersT, tråd som försöker förklara varför bilder blir oskarpa.
Exponering
Varför bommar jag exponeringen? - av AndersT, tråd som diskuterar vad som kan vara fel om man missar exponeringen.
FX kontra DX
Här läser du om du undrar om skillnaderna mellan de olika sensorstorlekarna eller om du undrar om ditt objektiv ändras när du sätter det på olika kameror.
Det här med Brännvid, bildvinkel och sensorstorlek ett försök att illustrera det grafiskt. - av Heeke (finns även information om Bokeh mellan FX & DX lite längre ner i tråden)
Hur funkar blixtar
Shutter / Flash sync film om hur slutartid, gardiner och blixt hänger ihop.
Exif
Trådar för hur du lyckas visa exif, i datorn eller i webbläsaren.
Ladda upp på internet
Dropbox i fotosammanhang eller hur du delar med dig av stora bilder på internet - av AndersT
Teknik och teori
Från bayerfilter till RAW (lagrad i NEF)
Kamerarecensioner
http://www.nikonforu...v-nikons-d7000/ - av Martin
Objektivrecensioner
Tillbehörsrecensioner
YongNuo trådlös blixtutlösare - av Mattias
Första intrycken av Nikons blixt SB-700 Duger den? - ac Christian Hollman, forumets blixtguru
PC Mjukvara
Nikon Codec pack Här tankar du hem codec pack till Windows så att du kan se dina .nef:ar i utforskaren.
Övrigt
Kram! av Jojo; Bra tråd när du känner dig sur/ledsen/arg etc.
Länklista till informativa trådar
Startad av AndersT, nov 02 2011 20:30
3 svar till detta ämne
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar