Filter på blixt
Postad 23 april 2012 - 15:00
Jag har lärt mig av den gode Nikon-instruktörern Peter Erikson, att man sätter vitbalansen bakifrån (längst bort från fotografen)och framåt (objektet man belyser)när man blandar naturligt (eller annat ljus) och blixt. Om det t.ex är mulet ute och det jag vill belysa är närma mig som fotograf, så sätter jag vitbalansen på "molnigt". Då kommer bakgrunden att vara ok vitbalansmässigt. Vad skall jag då sätta för filter på min blixt för att inte ha en annan vitbalans på mitt objekt? Och var kan man lära sig mer om detta?
Postad 24 april 2012 - 07:11
Finns rätt mycket spännande att göra med filter på blixtar och eftersom du kör digitalt skulle jag rekommendera att du testar och leker
Postad 24 april 2012 - 13:11
Naturligt ljus kan ju som sagt variera en del men i princip har väl blixtljus och naturligt ljus samma temperatur. Du bör med andra ord inte behöva några filter alls. Sen kan man ju till exempel smälla på blåa filter på blixten och sätta vitbalansen efter dem så simulerar man solnedgång i bakgrunden. Annars kan man göra tvärtom och få en kall blå bakgrund.
Finns rätt mycket spännande att göra med filter på blixtar och eftersom du kör digitalt skulle jag rekommendera att du testar och leker
Tack för tipset. Ju enklare desto större sannolikhet att resultatet blir bra.
Ut och testa är receptet.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar