Jag har alltid använt mig av cls-systemet när jag kör sb900 utomhus. Dock brukar problem ibland uppstå vid starkt solljus osv då det inte triggar. Jag skaffade ett par Pixel King istället som funkar alldeles utmärkt. En sak som jag dock funderar på är avståndsmätningen eller hur man ska kalla det. När jag använt cls-systemet har det uteslutande varit vid porträtt och kamera och blixt har haft ungefär samma avstånd till objektet. När jag testar ttl på radiosystemet på samma sätt funkar det bra. Men om jag ställer blixten låt säga 1,5m från objektet och går iväg 7m och tar bilden, då överexponerar blixten. Blixten i det här fallet står på On och all info från kameran förs över till mottagaren på blixten. Dvs kameran tror att blixten sitter på kameran och i det här fallet krämar på för ett avstånd på 7m...eller?
Tänker jag rätt eller fel. Jag vill kunna gå iväg en bra bit från objektet men ställa blixten betydligt närmare och låta ttl-funktionen exponera rätt. Är detta möjligt?
//Erik
Radiofråga
Startad av birger, apr 27 2012 12:37
3 svar till detta ämne
Postad 27 april 2012 - 12:37
Postad 27 april 2012 - 14:14
Det är väl förblixten som bestämmer mängden blixtljus som behövs. Därav är avståndet ointressant.
1.5 meter är ganska nära förvisso. Hur blir det om du går fram och sätter blixten på kameran och tar en bild från 1.5 meter - blir den också överexponerad?
1.5 meter är ganska nära förvisso. Hur blir det om du går fram och sätter blixten på kameran och tar en bild från 1.5 meter - blir den också överexponerad?
// Johan Maxe - www.maxephoto.se
Postad 27 april 2012 - 15:41
Testade igen. Först satte jag blixten på kameran ca 1,5 från objektet. Inga problem. Satte den i radion på samma avstånd, kameran också. Inga problem. Lät blixten stå kvar och jag gick några meter bort. Toköverexponerat. Men sedan, testade ett tiotal gånger till, helt rätt exponering oavsett avstånd.
Jag vet inte om det kan ha "klickat" nånstans i radion som gör detta. Skall testa mer för att se hur det blir. Det är tur att cls finns om det skulle börja krångla i skarpt läge.
Tack för ditt svar!
//Erik
Jag vet inte om det kan ha "klickat" nånstans i radion som gör detta. Skall testa mer för att se hur det blir. Det är tur att cls finns om det skulle börja krångla i skarpt läge.
Tack för ditt svar!
//Erik
Postad 27 april 2012 - 15:58
Det är väl förblixten som bestämmer mängden blixtljus som behövs. Därav är avståndet ointressant.
Hur är det, används avståndet främst då för att avgöra styrkan på förblixten?
Jag vill ha en "CLS In depth technical description"!
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar