Hoppa till innehåll

Foto
- - - - -

Porträtt av en nybliven doktor

• Vänligen logga in för att kunna svara
6 svar till detta ämne

#1 matpe

matpe
  • Medlem
  • 144 inlägg
  • OrtLinköping
  • KameraNikon D7000
  • OptikN35/1.8, N85/1.8D, N18-105/3.5-5.6 VR
  • TillbehörSB-900, 2 st SB-600

Postad 09 juni 2012 - 15:18

Igår disputerade min gamla klasskamrat Peter. Idag kallar vi honom Dr Steneteg. Jag hade med kameran under presentationen och bad att få ta några porträtt i väntan på betygnämndens utlåtande. Efter en svängom i datorn postade jag nedanstående på Facebook i förmiddags (efter att kvicknat till efter gårdagens festligheter):

Postad bild

I den ursprungliga visionen använde jag projektorns vita sken som hair light, men fick redan igår kommentarer om att det gjorde att huvudet ser inklippt ut. För att råda bot på det klev AndersT in och redigerade bort halon kring hår och hals. Innan den bearbetningen såg det ut såhär:

Postad bild

Hur är era tankar kring bilden i allmänhet och bakgrundsljuset i synnerhet?

(Peter och stora delar av rummet är upplyst av min SB-900 med varm gel, som jag studsade i projektorduken bakom min rygg.)
  • 0

#2 Nimrod

Nimrod
  • VIP-medlem
  • 7 154 inlägg
  • OrtHuddinge
  • KameraF601, D800
  • Optik50/1,8D 105/2,8 24-70/2,8 70-200/2,8

Postad 09 juni 2012 - 16:29

Jo, jag har haft lite ont i mitt vänstra knä på sistone, speciellt när jag drar benet snett uppåt och samtidigt vrider det åt höger.
Kan du vara snäll och höra med Dr Steneteg om han har någon aning om vad det kan bero på.

Ja, så var det det där med bilden då. Ljussättningen känns bra och skärpan sitter. Lite synd kanske att han den där fyrkanten bakom huvudet, men hade ni stått någon annanstans hade det väl blivit något ännu sämre bakom huvudet antagligen. Och Anders fina redigering var såklart nödvändig. Bra jobbat där Anders.
Modellen ser ut som en amerikansk politiker med där leendet. Låter det vara osagt om det är negativt eller positivt. Postad bild
  • 0
/Nimrod Postad bild

#3 matpe

matpe
  • Medlem
  • 144 inlägg
  • OrtLinköping
  • KameraNikon D7000

Postad 09 juni 2012 - 17:37

Tack för din feedback, Nimrod. Just kopplingen till amerikansk politiker har flera nämnt; en av kommentarerna på Facebook lyder just "Peter for president!"

Förresten, i det här fallet är "doktorn" teknologie doktor - efter studier inom materialfysik (hoppas jag inte ljuger allt för mycket nu). Jag skulle i alla fall inte förlita mig på honom för medicinska råd ;-)
  • 0

#4 bigbongo

bigbongo
  • Medlem
  • 3 818 inlägg
  • OrtMölndal
  • KameraCoolpix 3100
  • TillbehörPutsduk.

Postad 09 juni 2012 - 18:21

Tack för din feedback, Nimrod. Just kopplingen till amerikansk politiker har flera nämnt; en av kommentarerna på Facebook lyder just "Peter for president!"

Förresten, i det här fallet är "doktorn" teknologie doktor - efter studier inom materialfysik (hoppas jag inte ljuger allt för mycket nu). Jag skulle i alla fall inte förlita mig på honom för medicinska råd ;-)

Luriga rackare de där tekndrarna.

Fanns det inga intressanta saker på tavlorna som kunde varit bakgrund passande en disputation?
  • 0

#5 matpe

matpe
  • Medlem
  • 144 inlägg
  • OrtLinköping
  • KameraNikon D7000

Postad 09 juni 2012 - 19:09

Fanns det inga intressanta saker på tavlorna som kunde varit bakgrund passande en disputation?

Tyvärr inte. Tavlorna förblev tomma. Han kom undan med att visa en lååång serie slides och sedan besvara opponentens frågor muntligt. Jag jag ska ha det i åtanke till liknande tillfällen framöver. I värsta fall får man väl skapa något lämpligt på tavlan.

Lite synd kanske att han den där fyrkanten bakom huvudet, men hade ni stått någon annanstans hade det väl blivit något ännu sämre bakom huvudet antagligen.

Glömde visst kommentera det sist, men att han står just där (med "fyrkanten" bakom huvudet) kom sig av att jag ville nytta projektorns ljuskon som hair light. Sen blev kanske inte slutresultatet riktigt som väntat. Nu när jag tänker efter såg jag nog faktiskt inte fönstret/ramen utan fokuserade helt på ljuskällan och att han skulle stå precis där.
  • 0

#6 bigbongo

bigbongo
  • Medlem
  • 3 818 inlägg
  • OrtMölndal
  • KameraCoolpix 3100
  • TillbehörPutsduk.

Postad 09 juni 2012 - 19:22

Tyvärr inte. Tavlorna förblev tomma. Han kom undan med att visa en lååång serie slides och sedan besvara opponentens frågor muntligt. Jag jag ska ha det i åtanke till liknande tillfällen framöver. I värsta fall får man väl skapa något lämpligt på tavlan.

Va?! Användes inte tavlorna alls? Respondenten ska ju stå framför tavlan och försöka sig på att beskriva något i Papphammar-Åsa-Bodén-stil! ;) ;)
  • 0

#7 Nimrod

Nimrod
  • VIP-medlem
  • 7 154 inlägg
  • OrtHuddinge
  • KameraF601, D800
  • Optik50/1,8D 105/2,8 24-70/2,8 70-200/2,8

Postad 09 juni 2012 - 19:27

Va?! Användes inte tavlorna alls? Respondenten ska ju stå framför tavlan och försöka sig på att beskriva något i Papphammar-Åsa-Bodén-stil! ;) ;)

Låter kul! Jag tror jag ska ta och doktorera jag också nu på äldre dar. Nu gäller det bara att komma på något ämne....

• 0
/Nimrod Postad bild

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar